Cu ocazia unor stagii in Franta avut deosebita placere de a îl întîlni si de a ma antrena cu unul dintre cei mai importanti experti Okianwaieni de arte martiale – Sensei SEISUKE ADANIYA, 7 Dan Okinawa Kobudo, 6 Dan Shorin Ryu Karate. Sensei ADANIYA a calatorit mult prin numeroase tari pentru a face cît mai bine întelese adevaratele valori ale Karate-ului traditional Okinawaian, pentru a preda tehnica dar si spiritul vechilor arte de lupta dezvoltate de luptatorii din arhipelagul Ryu Kyu – unanim considerat ca patrie a KARATE – ului modern.
De cîtiva ani, Sensei ADANYIA s-a stabilit în Paris unde este unul din principalii consilieri ai lotului national al Frantei de Shorin Ryu si se face ambasador al culturii pacifiste okinawaiene, distincta de cea chineza dar si de cea japoneza .
La prima întilnire, dupa ce m-am prezentat, am fost întrebat de ce vreau sa practic Shorin Ryu si Kobudo daca deja detin grade în alte arte martiale inclusiv Kosho Shorei Kenpo. I-am explicat ca sunt într-o continua cautare a vechilor forme de TO DE si KENPO pastrate codificat si fragmentat, din pacate în diverse stiluri okinawaiene. Acesta cautare este o forma prin care înseleg eu, poate subiectiv, pastrarea si perpetuarea traditiilor, iar faptul ca practicam deja KENPO Kosho Shorei era o chestie de optiune pur personala. Zîmbind ascuns si cu o amabilitate deosebita, Sensei ADANYIA mi-a spus ca ma va primi la unul din antrenamentele sale de avansati – centuri negre (Yudansha ) .
Am venit la timp la ora stabilita si am participat la primul meu antrenament de Shorin Ryu Traditional. S-au lucrat într-un ritm mediu tehnici de încalzire specifice acestei scoli, alternind momentele de forta cu respiratii energice de relaxare. Cele mai multe tehnici se succedau extrem de suplu fara sa suprasolicite corpul. Dupa acest Hojo Undo (încalzire), s-a trecut la repetarea unor forme de baza – KIHON. Încet – încet, tehnicile au început sa se lege între ele, sa curga una din sfîrsitul celeilalte si am ajuns astfel la partea de combinatii – RENZOKU WAZA. Aceasta a fost practic una din temele principale ale acelui antrenament. Am trecut de la practica combinatiilor fara partener, la YAKUSOKU KUMITE – lupta conventionala cu tema prestabilita. A fost momentul în care s-au pus în practica cele repetate anterior, serii consecutive de tehnici de atac si aparare, atît de brate si de picioare, strategia studiata în Kumite fiind de tip GO NO SEN (initiativa dupa initiativa adversarului). Am putut sa recunosc tehnicile specific scolilor Okinawaiene din Shuri te, extrem de rationale, cu tehnici de picioare aplicate pîna la nivel maxim Chudan (mediu), cu tehnici rapide de brate, pozitii înalte si medii, foarte mobile. Sensei ADANIYA lucra personal cu fiecare elev si explica deosebit de amabil cum îsi poate adapta aceeasi tehnica cel mai bine la corpul sau si la specificitatile acestuia.
Antrenamentul a continuat cu KATA – vechile forme de Pinan (cele care modificate, au fost redenumite Heian) si Naihanchi Shodan. S-au studiat apoi si aplicatiile codificate în aceste KATA, pe mai multe nivele. Daca la nivelele de baza, tehnicile sunt chiar ce par a fi (blocaje, lovituri), la nivele mai avansate, interpretarile se rafineaza, si apar numeroase tehnici neasteptate de lupta la mica distanta (TOI DE), de lovituri la mica distanta, iesiri din priza, proiectii chiar si tehnici articulare.
Surpriza a venit cînd la sfîrsit am fost invitat ca în fata tuturor elevilor din Dojo, sa prezint cîteva KATA specifice scolii pe care o practicam eu – KOSHO SHOREI KENPO. Mi-am revenit rapid si am prezentat SANCHIN (forma chinezeasca , fara Ibuki), FUKYU NO KATA transmise de Ogura Shihan, apoi NAIHANCHI si SARU BUTO (dansul maimutei). Dupa un moment de pauza, si de apasatoare liniste, Sensei ADANIYA mi-a spus ca a recunoscut promt si a aprobat acea forma de SANCHIN si a mai avut de facut niste observatii legate de NAIHANCHI. Antrenamentul s-a terminat si am ramas mai mult de vorba cu Sensei SEISUKE ADANYIA – ‘ testul ’ trecuse ….
Am putut dupa aceea sa discut mai multe si deschiderea pe care orice asiatic o are intiparita aparent pe fata, a devenit ceva mult mai real si mai apropiat. Am primit si permisiunea de a participa la antrenamentele de KOBUDO, unde participau doar centuri negre- practicanti avansati de la diverse scoli, interesati de a–si regasi originile artei lor. Am lucrat mai ales BO si TONFA, si de asemeni NUNCHAKU si TONFA. Din nou surpriza, maestrul ADANYIA m-a invitat sa particip, peste 2 ani la unul dintre cele mai mari campionate traditionale de Karate din Okinawa, fie ca reprezentant al Romaniei, fie ca membru al echipei reprezentative a Frantei! Timpul va stabili cum vor decurge lucrurile pîna la urma….
Apoi, Sensei mi-a povestit despre primii sai Maestrii în artele martiale, Maestrul Shinko MATAYOSHI, 10 Dan, unul din cei mai renumiti experti în KOBUDO Okinawaian, si Maestrul Shuguro NAKAZATO, 10 Dan KOBAYASHI SHORIN RYU.
Daca despre Matayoshi Shihan s-a mai scris în numere mai vechi ale revistei naostre, despre Maestrul Shuguro NAKAZATO nu se stiu prea multe lucruri. A început artele martiale de cand era elev la Osaka în Japonia unde a descoeprit JUDO-ul. Datorita unui accident, el paraseste Judo-ul pentru karate-ul okinawaian – din tara sa natala. El studiaza cu UCHI SEICHI, timp de 6 ani pîna la moartea acestuia si apoi îl întîlneste pe CHOSHIN CHIBANA, renumit expert de SHORIN RYU, fondatorul variantei KOBAYASHI SHORIN RYU. (Kobayashi se traduce prin tînara padure – referire la traducerea termenului chinezesc de SHAOLIN). Timp de 10 ani, Maestrul NAKAZATO a fost sigurul elev al lui CHOSHIN CHIBANA si a acumulat o foarte mare experienta atît în Karate cît si in Kobudo. Ulterior, el a primit de la maestrul sau gradatia de 9 Dan si titlul de Hanshi .
Am prins curaj si stiind ca Sensei MATAYOSHI era un bun cunoscator al formelor cocorului alb din Okinawa (HAKUTSURU KEN, HAKUFA) din scoala KINGAI RYU l-am intrebat si despre acestea. În cele din urma Maestrul a consimtit sa imi explice cîteva principii din prima forma (KATA) a cocorului alb. De atunci antrenamentele au fost axate mai ales pe KATA si aplicatiile ( BUNKAI ) pe toate nivelele la NAIHANCHI si HAKUTSURU NO KEN. De asemeni am discutat si pe marginea unor aplicatii prezentate în tratatul secret Okinawaian – BUBISHI, aplicatii criptate ce lasa unui neinitiat numeroase variante posibile dar care are indicatii foarte precise pentru un cunoscator.
Scoala Cocorului Alb este considerata înca o traditie secreta în Okinawa, pastratoarea unor tehnici extrem de puternice, axate pe puncte vitale si eschive foarte suple. Mai multe despre toate acestea – in articole viitoare, alaturi de un interviu cu Maestrul SEISUKE ADANIYA. În final as dori sa multumesc pe aceasta cale atît maestrului SEISUKE ADANIYA pentru ajutorul, încerderea si bunavointa acordata cît si D-lui Gerard Valentin, Sempaiul lui Sensei Adanya care de asemeni a fost extrem de amabil .